ANBO-PCOB

Een versnipperd digitaal landschap beperkte ANBO-PCOB in de flexibiliteit en mogelijkheden om hun potentiele doelgroep van 3,5 miljoen mensen binnen Nederland te leren kennen. De keuze voor een community-gedreven aanpak en de fusie van de twee verenigingen gaf aanleiding om de huidige digitale voorzieningen te vernieuwen en het digitale landschap te herstructureren. Samen ontwikkelden we een digitaal ecosysteem om in de groeiende ambities voor de komende jaren te kunnen voorzien.

Background

De uitdaging

De grootste uitdaging voor ANBO-PCOB was dat hun bestaande platform niet kon voorzien in de strategische verschuiving naar een community gedreven aanpak. Het voornemen om een bredere doelgroep aan te spreken reflecteerde niet in de huidige technische voorzieningen.

Bijkomend was na de fusie tussen ANBO en PCOB dubbele digitale infrastructuur ontstaan welke tot een naadloos digitaal landschap moest worden omgevormd.

Multisite

Van losse omgevingen en websites naar een gestructureerd digitaal ecosysteem. De multisite aanpak geeft een basis voor de toekomst en maakt doorontwikkeling met een zeer korte time-to-market mogelijk.

Integraties

We integreerden met de twee bestaande Customer Relationship Management (CRM) systemen voor het beheer van lidmaatschappen, marketingdoeleinden en interacties met leden.

Leden en vrijwilligers

Leden loggen in op een Mijn-omgeving op maat. Beheerders van afdelingspagina's kunnen eenvoudig content toevoegen of wijzigen. Vrijwilligers hebben een eigen forum voor kennisdeling.

De samenwerking

Agile met korte iteraties. Een nauwe samenwerking met het marketing-team en de content editors om alledaagse situaties en uitzonderingen direct hands-on te tackelen. Inspect and adapt. Zo werkten we case-by-case door de volledige scope van de opdracht en leverden elke sprint een stuk werkende software op.

Technologie

Het multisite platform, gebouwd op het Django Framework en Wagtail CMS, wordt gehost in Amazon Web Services. De high-performance infrastructuur is in staat om hoge piekbelasting op te vangen. Deze infrastructuur faciliteert ook in queues waarmee het platform realtime data uitwisselt met meerdere CRM-systemen.

De zoekmachine gebruikt een sterk scoringsmechanisme om altijd relevante zoekresultaten te geven. Met deze schaalbare software in een hoogwaardige infrastructuur heeft ANBO-PCOB een duurzaam platform waarop we de komende jaren zorgeloos kunnen doorontwikkelen.

Resultaat

Afdelingen

Meer dan 220 actieve afdelingen met een eigen afdelingspagina. Vrijwillige beheerders hebben maatwerk toegang binnen het CMS voor beheer en publiceren afdelings-specifieke content zoals evenementen en artikelen onder toezicht van het content-team.

Leden

Meer dan 120.000 actieve leden zijn overgenomen naar het nieuwe platform. Lidmaatschappen worden beheerd vanuit een eigen maatwerk mijn-omgeving. Onboarding van nieuwe leden verloopt naadloos via integraties met de bestaande CRM systemen.

Vrijwilligers

Meer dan 800 actieve vrijwilligers hebben toegang tot een community die elkaar versterkt. Maatwerk rollen en rechten in het CMS op basis van bestaande profielen geven toegang tot fora voor kennisdeling en samenwerking.

Over ANBO-PCOB

ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen) en PCOB (Protestants Christelijke Ouderenbond) hebben elkaar gevonden in de overtuiging dat zij samen het verschil kunnen maken voor ouderen in Nederland.

ANBO-PCOB is ontstaan na het fuseren van de verenigingen in januari 2024. De fusievereniging ANBO-PCOB is met ruim 120.000 actieve leden, meer dan 800 vrijwilligers en 220 lokale afdelingen de grootste ouderenbond van Nederland.

Contact & support

We zijn altijd bereikbaar voor jou

Via de mail

Mail ons

Via Slack

Open Slack

Via de telefoon

Bel ons