Toen de coronapandemie zorgde voor lege tribunes, zocht Club Brugge naar een transparante en gebruiksvriendelijke manier om meer dan 20.000 seizoenkaarthouders te compenseren voor gemiste wedstrijden. Vicktor ontwikkelde een slim en schaalbaar platform dat fans in staat stelde hun eigen compensatievoorkeur eenvoudig te beheren: volledig geïntegreerd met de bestaande clubsystemen.
Het vertrekpunt
Het door Vicktor ontwikkelde compensatieplatform biedt seizoenkaarthouders een eenvoudig en veilig portaal waarin zij per wedstrijd kunnen aangeven hoe zij hun compensatie willen laten verrekenen. Vicktor ontwikkelde een Single Sign-On (SSO) oplossing op basis van bestaande accounts waarna fans met één klik kunnen kiezen tussen verschillende opties: het terugvragen van een deel van hun abonnement, het afzien van compensatie of het doneren aan een clubinitiatief.
Het platform is gebouwd op een modulaire, API-gebaseerde architectuur, waardoor het naadloos aansluit op de bestaande leden- en ticketingsystemen van Club Brugge. Dankzij deze opzet beschikt de club over een krachtig beheerportaal waarmee alle keuzes realtime worden verwerkt en inzichtelijk zijn.
Naast de functionele afhandeling van compensatie creëert het platform ook waardevolle inzichten in fanbetrokkenheid. Door de keuzes van supporters te koppelen aan profieldata ontstaat een rijk beeld van motivatie en loyaliteit die hergebruikt kan worden voor marketingdoeleinden en community-programma's.
Meer dan 20.000 seizoenskaarthouders gebruikten het compensatieplatform om hun keuze door te geven. Waarvan het overgrote deel ervoor koos om de Club Brugge in deze zware en snel veranderende situatie te steunen. Het compensatieplatform behoedde Club Brugge voor een enorme financiele strop.
Directe meerwaarde
Met het compensatieplatform van Vicktor had Club Brugge in de Covid-periode als eerste professionele sportorganisatie een volledig geautomatiseerd en transparante oplossing in handen om op een persoonlijke manier met haar supporters te communiceren over compensatie. De club kon in korte tijd duizenden aanvragen verwerken zonder handmatig werk of complexe administratieve processen. Fans voelden waardering en kregen inspraak in de snel veranderende situatie.
Inspect and adapt
Agile met korte cycli. Een intensieve samenwerking met het team van content-editors zodat we direct konden inspelen op dagelijkse situaties en onverwachte uitdagingen.
Haast was geboden in de onzekeren situatie in Covid-periode. Vicktor begreep de business case en urgentie en bediende Club Brugge met hoge handelingssnelheid voor direct resultaat.
Het compensatieplatform, gebouwd met het Django Framework en beheerbaar met het Wagtail CMS en wordt gehost in een eigen schaalbare omgeving in Amazon Web Services (AWS). De high-performance infrastructuur is in staat om de enorme piekbelastingen op te vangen.
Voor optimaal gemak bij het inloggen ontwikkelde Vicktor een Single Sign On (SSO) login op basis van de bestaande SportsAlliance accounts van fans.
Club Brugge KV is dé Belgische topclub met Champions League-allure. Een club met een rijke geschiedenis: recordhouder van 19 landskampioenschappen, 12 bekers en 18 Supercups.
Bovendien is Club Brugge KV de enige Belgische club die ooit de finale van de Europacup I/Champions League speelde. Club Brugge KV is digitaal trendsetter en verbindt zich op een vooruitstrevende manier met haar fans.
Contact & support